Organizacja przedmiot działalności

Przedmiot działalności i kompetencje szkół wchodzących w skład Zespołu Szkół w Sulowie

 

 

Szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół w Sulowie są szkołami publicznymi, które:

  1. Zapewniają bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.
  2. Realizują programy nauczania uwzględniające podstawę programową kształcenia ogólnego.
  3. Przeprowadzają rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  4. Zatrudniają nauczycieli posiadających kwalifikacje określone w odrębnych przepisach.
  5. Stosują, ustalone przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zasady oceniania, klasyfikowania i promowania oraz przeprowadzania sprawdzianów zewnętrznych w szkołach publicznych.
  6. W szczególności szkoły wchodzące w skład Zespołu:

1)       zapewniają dziecku  i uczniowi pełny rozwój umysłowy, moralno-emocjonalny i fizyczny – zgodnie z jego potrzebami i możliwościami psychofizycznymi, w warunkach poszanowania jego godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej, kierując się zasadami zawartymi w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej,  a także wskazaniami zawartymi w Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Europejskiej Konwencji o Ochronie Praw i Podstawowych Wolności Człowieka oraz Konwencji o Prawach Dziecka,

2)       realizują zadania wynikające z przepisów prawa uwzględniając warunki Zespołu oraz Program Wychowawczy Zespołu i Program Profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych dzieci i uczniów oraz potrzeb danego środowiska, które uchwala Rada Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną,  

3)       zapewniają realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dzieciom  i obowiązku szkolnego uczniom z obwodu szkoły i chętnym spoza obwodu, 

4)       zapewniają dzieciom i uczniom korzystanie z usług dostępu do Internetu na ich terenie oraz mają obowiązek zainstalowania i aktualizowania oprogramowania zabezpieczającego przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla prawidłowego rozwoju psychicznego dzieci i uczniów, tj. pornograficznych, eksponujących brutalność i przemoc, zawierających zachowania naruszające normy obyczajowe, propagujących nienawiść i dyskryminację,

5)       umożliwiają dzieciom i uczniom podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej poprzez:

a)       prowadzenie zajęć w języku polskim,

b)       wprowadzanie w zajęcia treści związane z historią, geografią i kulturą naszego kraju,

c)       pielęgnowanie tradycji związanych ze środowiskiem lokalnym,

d)       organizowanie nauczania religii w ramach planu zajęć przedszkolnych dla dzieci oraz szkolnych dla uczniów, których rodzice (opiekunowie) wyrażają takie życzenie.

  1. Szkoła podstawowa w szczególności:

1)       zapewnia realizację podstawy programowej kształcenia ogólnego,

2)       umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej,

3)       stwarza warunki do wszechstronnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i specyficzne potrzeby edukacyjne,

4)       zapewnia uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomoc psychologiczną i pedagogiczną,

5)       umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,

6)       organizuje na życzenie rodziców naukę religii,

7)       sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,

8)       kształtuje środowisko wychowawcze ucznia wspomagając wychowawczą rolę rodziny,

9)       otacza szczególną opieką uczniów niepełnosprawnych, współpracując w tym zakresie z instytucjami specjalistycznymi i specjalizującymi się w udzielaniu pomocy osobom będącym w trudnej sytuacji zdrowotnej,

10)    organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi,

11)    zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy,

12)    udziela pomocy materialnej uczniom będącym w trudnej sytuacji bądź w przypadkach losowych.

7a. Oddział przedszkolny w szczególności:

1)       realizuje program wychowania przedszkolnego uwzględniający podstawę programową wychowania przedszkolnego,

2)       zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż 5 godzin dziennie,

3)       przeprowadza rekrutację dzieci w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.

7b. Celem wychowania przedszkolnego jest:

1)       wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji,

2)       budowanie systemu wartości,

3)       kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej,

4)       rozwijanie umiejętności społecznych dzieci,

5)       stwarzanie warunków sprzyjających zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych,

6)       troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną,

7)       budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym,

8)       rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych,

9)       wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne,

10)    kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej,

11)    zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.

  1. Gimnazjum w szczególności:

1)       wprowadza uczniów w świat wiedzy ujmowanej dyscyplinarnie,

2)       zapewnia każdemu uczniowi możliwości zdobycia wiedzy i umiejętności pozwalające sprostać wymaganiom współczesnego świata oraz kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia, 

3)       umożliwia poznanie i rozumienie świata oraz jego kultury,

4)       przygotowuje uczniów do wyboru dalszej drogi życiowej zgodnie z ich predyspozycjami i zainteresowaniami,

5)       przygotowuje uczniów do rozwiązywania problemów poznawczych i realizacyjnych oraz do rozumienia języka mediów,

6)       umożliwia rozwijanie talentów i indywidualnych zainteresowań uczniów na zasadzie równych szans,

7)       wspiera rozwój uczniów, wdrażając ich do samodzielności i świadomego podejmowania decyzji dotyczącej kierunku dalszej edukacji,

8)       przygotowuje do aktywnego udziału w życiu społecznym, rozwijając umiejętności współżycia w społeczeństwie poprzez zdobywanie prawidłowych doświadczeń we współżyciu i współdziałaniu w grupie rówieśniczej,

9)       udziela uczniom i ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej,

10)     stwarza uczniom gimnazjum warunki do wykonania projektów edukacyjnych.

Szkoły wchodzące w skład Zespołu Szkół mogą prowadzić działalność innowacyjną i eksperymentalną.

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 12 stycznia 2015 10:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Przemysław Kowalik
Ilość wyświetleń: 1249
12 stycznia 2015 10:31 (Przemysław Kowalik) - Zmiana treści zakładki.
12 stycznia 2015 10:30 (Przemysław Kowalik) - Zmiana treści zakładki.
12 stycznia 2015 10:28 (Przemysław Kowalik) - Dodanie nowej zakładki.